Brezno učenja je odlično ponazorilo procesa oz. poti učenja, ki »normalizira« občutke, s katerimi se soočimo, ko se začnemo učiti.
Učenje se začne, ko naredimo korak izven območja udobja, ko se soočimo z novim, neznanim. Zato se na začetku opotekamo, kot takrat, ko smo se učili voziti kolo. Prevevajo nas občutki strahu, negotovosti, zmedenosti. S pomočjo brezna učenja lahko z učenci spregovorimo o teh občutkih. In ne le to! Brezno učenja lahko nadgradimo s strategijami, veščinami, s katerimi si pomagamo (sebi in drug drugemu), da splezamo ven iz brezna (luknje), obogateni z novimi izkušnjami in znanjem.
Video: https://www.learningpit.org/portfolio/animated-learning-pit/
Je odličen pripomoček za odkrit pogovor med učiteljem in učenci o tem, kje v njihovem procesu učenja se nahajajo. Ob večkratnih pogovorih in aktivnostih učence postopoma ni več strah priznati, da nečesa ne znajo, da potrebujejo pomoč in podporo. Znajo prositi zanjo. Naučijo se bolj učinkovitih strategij samopomoči in se opolnomočijo.
Biti v breznu, se počutiti zmedeno, je v šoli sprejemljivo in dobro. To pomeni, da se učenci učijo, razmišljajo, razrešujejo kognitivni konflikt, ki jim bo ob razrešitvi prinesel nova spoznanja.
»Na tisoče mladih, ki odide iz šole in pride na srednjo šolo ali univerzo in niti ne ve, da pot do uspeha ne vodi linearno navzgor. Pot do uspeha ni hoja po stopnicah navzgor in na to uspeh. Pogosto se stvari najprej poslabšajo, preden gredo na bolje.Mladi gredo skozi šolo s samimi peticami in na srednji šoli ali univerzi, kar naenkrat niso najbolj pametni, najbolj iznajdljivi. Kar naenkrat morajo raziskovati stvari, se učiti stvari, ki jih ne razumejo in najprej padejo kakšen izpit, preden jim uspe. Velika večina obupa, ker tega niso pričakovali. Slišali so samo, kako pametni so in kako gre uspeh iz ene ravni na drugo, korak za korakom, in niso pripravljeni na neuspeh. In otroke pustimo na cedilu, ko jim dajemo to lažno izkušnjo. Zato sem ustvaril brezno učenja (Learning Pit). Moramo se pogovarjati tudi o neuspehih, da se pripravimo nanje. Ne, da se bi jih bali temveč, da se nanje pripravimo.« James Nottingham, Posvet Formativno spremljanje znanja v praksi, marec 2023
Uporaba brezna učenja za učitelje je enostavna. Vsi, ki verjamemo, da je učenje proces in nam je njegov učinek pomemben, si bomo s pomočjo brezna učenja olajšali delo. Učenci ga namreč zelo hitro sprejmejo za svojega in ga doživljajo kot kompas za spremljanje lastnih občutkov in napredka na poti k zastavljenim ciljem.
Poglejte si fotografije učnih brezen, ki so nastala na slovenskih šolah. Nekatere so narisali in dopolnili učitelji, druge učenci.
Člani učiteljske skupnosti boste v tem blogu našli posnetek učiteljice, ki otrokom razlaga brezno učenja.
Brezno učenja so za slovenske učitelje brezplačno prevedli kolegi Jamesa Nottinghama, avtorja Learning Pit-a. Pod besedilom boste našli datoteke s slikami, ki si jih lahko natisnete.
Brezno učenja - Fantek:
Izkušnje uporabe brezna učenja se nahajajo na posnetku webinarja z naslovom Pot učenja, učne spretnosti in brezno učenja in na posnetku predavanja Jamesa Nottinghama na posvetu v Laškem, marca 2023 oz. posnetku seminarja Challenging Learning.
Veseli bomo vaših povratnih informacij in otroških slik, izkušenj, povezanih z breznom učenja. Pošljite jih na info@begrejt.si.
Slike so prispevali Vesna Godler, Ana Canzutti, Kristina Ferel, Mateja Peršolja in njihovi učenci.