Načrtujte pot do cilja skupaj z otrokom!
Poznavanje cilja in poti do cilja otroku ponuja vpogled v proces in olajša načrtovanje ter (samo)presojo in (samo)regulacijo. Pot učenja starše razbremeni kontrole in nadzora, ter opolnomoči otroka.
Dokler sem še učila, je veliko staršev prihajalo po nasvete za motivacijo otrok za učenje. Pogosto smo se poslužili naslednjega postopka, ki sem ga načrtovala skupaj z učencem, starši so sodelovali s predlogi. Učenca sem vodila po teh korakih:
1. Kaj je tvoj cilj? Kaj si želiš doseči?
2. Kakšen je tvoj načrt? Kako boš prišel do želenega cilja? (Tukaj se s starši nismo zadovoljili z odgovorom učil se bom ali pisal bom domače naloge.)
3. Kaj bo tvoj prvi korak?
4. Kaj boš naredil do jutri? Kaj bo sledilo v naslednjih 14 dneh?
NARISALI SMO POT UČENJA, KJER SI JE UČENEC DELAL KLJUKICE IN SPREMLJAL URESNIČENE AKTIVNOSTI. Vključili smo tudi stalno presojo, kje se trenutno otrok nahaja in kako daleč še ima do cilja. Če ni bilo napredka, lahko vključimo tudi premislek o spremembi cilja.
Pot načrtujete skupaj z otrokom in mu prepustite, da jo prehodi sam. Staršem lahko le občasno poroča (npr. zvečer ali ob koncih tedna). Tako pridobiva samostojnost in občutek zaupanja ter samonadzora v procesu učenja.
NAČRT IZBOLJŠANJA ZNANJA OB NEUSPEHU
V šoli smo načrt učenja, zlasti ob neuspehu, nadaljevali smo z bolj konkretnim načrtom in ga po potrebi zapisali v pogodbo (zavezo otroka, spremljanje učitelja in starša).
5. Boš znal sam poiskati naloge ali naredimo skupaj?
6. Kako si boš pregledal rešitve?
7. Komu boš pokazal, kaj si se naučil? Kdaj? (Za kratek čas povečamo vsakodnevni nadzor, kasneje je enkrat tedenski oz. ga opustimo.)
8. Katere oblike pomoči boš uporabil (govorilne ure, pomoč sošolcev, razlago učitelja)?
9. Kako bo izgledalo tvoje učenje med poukom? (V nekaterih primerih, ko ni zapisana snov, naloge, prinese ob koncu ure učenec podpisati učiteljici zvezek, ki ga po potrebi usmeri, da si še kaj zapiše. Včasih smo napisali pogodbo z učencem, pod katero sva se učitelj in starš podpisala.)
10. Kako bo izgledalo tvoje učenje doma? (Dobil je koledar po dnevih ali celo po urah dneva, kamor smo umestili prosti čas, šport in učenje za šolo. V posebnih primerih sprejeli dogovor, da vsak večer ob dogovorjeni urei pokaže zvezek z narejenimi nalogami staršem, v katerega se podpišejo. Če ni bilo podpisa učiteljice v zvezku, kontaktirajo učiteljico. V tem koraku so učenca odlično podprle tudi učiteljica učne pomoči. Kjer je bilo pomanjkanje podpore staršev, so se učiteljice učne pomoči in svetovalne delavke dnevno srečevale z otroki.)
OBLIKOVANJE POTI UČENJA V RAZREDU Z UČENCI
Preden vstopimo v proces učenja, naj učenci vsaj poznajo cilj.
Skupaj z učenci načrtujemo ali učencem predstavimo pot učenja. Ob načrtovanju poti se pogovorimo o načinu učenja, dela ali priprave gradiv, če bomo zaključna naloga izdelek učenca.
Pogovorimo se o mejnikih, ko bodo učenci drug drugemu ali učitelju predstavili izbrane dokaza o znanju ali izkazali napredek v procesu učenja. Dokazi so povratna informacija učenca učitelju, da lahko bolje uravnava učenje in načrtuje prihodnje aktivnosti v razredu.
Načrtujemo čas za dajanje in prejemanje povratnih informacij ali samopresoje.
Načrtujmo čas za uporabo povratnih informacij in nadgradnjo ter izboljševanje znanja, npr. po dokazih o znanju.
Pred ocenjevanjem pripravimo merila uspešnosti, ko opredelimo pričakovane dosežke za posamezno oceno.
Po merilih sledi še vsaj ena kakovostna povratna informacija, npr. učitelja in priložnost za izboljševanje znanja.
Ocenjevanje znanja.
Več o samem procesu v priročniku ali v spletnem tečaju.
Mateja Peršolja