MAŠA OGRIZEK: LISIČJA LUNA
… OD OBNOVE DO RAZMIŠLJANJA …
Učenci 7. razredov so za domače branje prebrali knjigo Maše Ogrizek: Lisičja luna.
O prebranem smo se pogovarjali v šoli, poustvarjali, zapisali besedo ali dve o avtorici in knjigi in se pripravili na pisanje spisa. Pisanje spisa, krajšega besedila, daljšega besedila, ki ga učenci povežejo s prebranim, se vanj vračajo, da utemeljujejo, je učencem zelo težko in menim, da se morajo do 9. razreda res pripravljati na pisanje, da so lahko ob koncu 3. VIO pri tem uspešni.
Delo smo začeli v skupinah, in sicer so učenci v skupini narisali, zapisali, kar se jim je najbolj vtisnilo v spomin. O tem so torej najprej predebatirali znotraj skupin, nato pa so svoje delo predstavili skupinam. Pri tem so se dopolnjevali, povedali svoje mnenje.
Delo se je nadaljevalo v 5. skupinah. Učenci so pripravljali zgodbo, vsaka skupina svoj del, s pomočjo česar so učenci pridobili celostno sliko zgodbe, oseb, dogajalnega prostora in dogajalnega časa. Lahko so sami zbirali, kako bodo svoj del zgodbe predstavili.
1. SKUPINA
Kdo so poglavarkini pomočniki? Kakšne sposobnosti imajo? Kako so njihova imena povezana z nadnaravnimi močmi, ki jih imajo?
2. SKUPINA
Opišite čudežni gozd – kakšen je, kaj se v njem dogaja, kaj ga obkroža idr. Kakšen učinek ima gozd na otroke? Kakšna je sicer vloga narave v zgodbi? Kako razumete krog, ki se pojavlja v knjigi?
3. SKUPINA
Navodila so: Deklica Medeja je najdlje v čarobnem gozdu. Opiši njeno zgodbo, opiši dogodek, ki se ti je, v povezavi z deklico-medvedko, najbolj vtisnil v spomin. S kom se je Medeja najbolj povezala? Zakaj ni želela zapustiti gozda? DODAJ NASLOV.
4. SKUPINA
Katere so osrednje osebe zgodbe? Predstavi jih, kot jih spoznamo v knjigi, zakaj in kako so se znašli v Zimzelenem gozdu, kako se tam počutijo, kako doživljajo spreminjanje.
5. SKUPINA
Predstavi medsvet, v katerem veljajo posebna pravila:
- Ko se zbudite, igrajte vsak na svojo piščal in čim manj govorite. Včasih je bolj kot pomen besed pomemben njihov zven.
- Vse glavne obroke pripravljamo skupaj. Hrane je dovolj, le pravično jo moramo razdeliti.
- Po večernem zboru ne smete več zapuščati hišk. Vsak od nas potrebuje tudi samoto in počitek.
- Kako jih razumeš in zakaj so pomembna?
V naslednji uri so učenci nato v dvojicah poiskali podatke o avtorici, o knjigi so dobili že podano. Pomagali so si s knjigo in s spletom. Pred prvo vajo pisanja so napisali še namene pisanja in kriterij, kdaj bodo pri poustvarjanju uspešni.
Še nekaj o avtorici in o knjigi ….
MAŠA OGRIZEK: LISIČJA LUNA
BESEDA O PISATELJICI: Iz gradiva izpišite nekaj značilnosti o pisateljici (kdo je, kaj počne, zakaj je znana). Naj ne bo več kot 3–4 povedi! Besedilo naj bo zaokroženo.
BESEDA O KNJIGI
Knjiga Lisičja luna spada med fantastične pripovedi, za katere je značilno, da se prepletata realni in irealni svet. V realnem svetu veljajo pravila, ki jih poznamo, v irealnem svetu pa se večkrat upoštevajo želje otrok. Zgodba se konča z vrnitvijo večino junakov v realni svet.
Knjiga je leta 2022 prejela nagrado Večernica.
Sledila je priprava na pisanje s pomočjo moje razlage in pripravljenega ppt. Učenci so bili prav tako ves čas razlage aktivni in so sodelovali, razmišljali dopolnjevali.
Najprej smo se pogovarjali, kaj je potrebno upoštevati pri spisu, ki se navezuje na prebrano knjigo.
Nato sem učencem podala natančna navodila in učenci so napisali svojo prvo vajo.
Na to sem jim podala prvo povratno informacijo.
Sledila je še ena vaja in še ena vaja. Pred tem so si nekateri za spis izdelali pomagala, saj so naš najljubši pripomoček.
Tokrat so si povratno informacijo, na osnovi zapisanih kriterijev, lahko podali sami.
Kriteriji so jim bili v pomoč pri pisanju spisa za oceno.
In nato je prišel dan, ko smo ocenjevali.
Ne glede na kriterij ocenjevanja, učencem napišem tudi povratno informacijo pod zapisan spis in ne le na ocenjevalni obrazec.
Kot dober primer učencem preberem tudi kakšen spis, da se lahko pogovorimo, katera merila so bila vključena, zakaj je spis odličen ipd.
Gordana Rodinger