Majhne naloge z velikim pomenom

Razredne zadolžitve v prvi triadi

Razredne zadolžitve so pomemben del vzgojno-izobraževalnega procesa, zlasti v prvi triadi osnovne šole. Gre za preproste, a dobro premišljene naloge, ki otrokom pomagajo razvijati občutek za odgovornost, samostojnost in sodelovanje. Čeprav so naloge, kot so brisanje table, razdeljevanje učbenikov ali skrb za urejenost knjižnega kotička, na videz preproste, pa v ozadju nosijo dragocene učne lekcije.


V prvi triadi imajo otroci pogosto prve priložnosti, da se sami preizkusijo v vlogi, ki pomaga celotnemu razredu. Prejemanje takšne naloge za njih predstavlja nekaj posebnega, saj lahko pokažejo, da so zmožni prispevati k skupnosti in se počutijo koristne. Učijo se tudi sodelovanja in empatije ter reda in organizacije. 
Sama v oddelku naloge menjam tedensko, tako da se vsi učenci večkrat preizkusijo v različnih zadolžitvah, kar spodbuja prilagodljivost in razvoj različnih veščin. Prav tako vloge v začetku leta prilagodim trenutnim učencem, učilnici in svojemu navdihu. Otroke zelo pritegnejo zanimiva imena zadolžitev, kot so recimo: čistilna patrulja, vratar, vodja kolone, koledarski kapetan, učiteljičin pomočnik itd.


Letos v 2. razredu poučujem učence, ki sem jih lani že poučevala v 1. razredu. Ker otroke dobro poznam, sem se odločila, da poskusimo uvesti dve povsem novi vlogi, ki jih tudi sama prej še nisem imela v oddelku: motivatorja in mediatorja. Za vpeljavo vseh razrednih zadolžitev smo si vzeli čas, pogovoru o tem smo posvetili dobro šolsko uro (sicer se o njih pogovarjamo vsakič, ko je potrebno), za izhodišče pa tokrat vzeli pravljico Žoga za vse. Otroci so nove zadolžitve dobro sprejeli, vsekakor pa sta jih najbolj pritegnili vlogi mediatorja in motivatorja, ki sta se že izkazali za odličen dodatek, saj spodbujata prijetno vzdušje in večjo povezanost v razredu. Motivator skrbi za dobro razredno klimo, se trudi, da so vsi otroci vključeni in pomaga sošolcem, ki ne vedo, kako se lotiti nalog. Mediator pa ima vlogo tistega, ki pomaga razreševati manjše nesporazume ali konflikte med sošolci. Ko pride do nesoglasij, mediator prisluhne obema stranema, pomaga razložiti občutke in poišče rešitve v dobro vseh. Obe vlogi pripomoreta k razvoju komunikacijskih veščin in krepitvi prijateljskih vezi v skupini, saj omogočata, da se učenci čutijo slišane, podprte in povezane med seboj.


Razredne zadolžitve so za učitelja izjemno koristne, saj pomagajo pri vsakodnevni organizaciji in vzpostavljanju pozitivnega razreda. Ko imajo otroci jasno določene naloge, kot so skrb za red, motivacija sošolcev ali pomoč pri manjših konfliktih, se zmanjša učiteljeva potreba po nenehnem opominjanju in poseganju v vsakodnevne rutine. Učitelj ima tako več časa, da se osredotoči na poučevanje in individualno podporo učencem.


Poleg tega zadolžitve spodbujajo avtonomnost in odgovornost med učenci, kar dolgoročno vodi v bolj samostojen in usklajen razred. Z razdelitvijo nalog se tako ustvarja okolje, kjer otroci samostojno skrbijo za red in harmonijo, učitelj pa deluje kot vodnik in mentor, namesto da bi ves čas moral neposredno usmerjati vse dejavnosti.

Ines Darovec, učiteljica razrednega pouka

OŠ Grm Novo mesto



Merila v prvem razredu
Sooblikovanje meril z učenci